רשימת סוגי מתכות

  • אבץ – אבץ הוא מתכת המשמשת לגלוון פלדה. יחסית למתכות אחרות, היסוד מגיב במתינות. מתחבר עם חמצן ואל־מתכות אחרות ומגיב עם חומצות מהולות בתהליך המשחרר מימן. עם חומצת מלח מגיב בתגובה אקסותרמית. זהו הרביעי מבין המתכות הנמצאות בשימוש נפוץ, כשלפניו רק ברזל,אלומיניום ונחושת במונחים של כמות המתכת המיוצרת מדי שנה
  •  אלומניום -האלומיניום הוא מתכת קלה, שצפיפותה שליש מצפיפות פלדה או נחושת. מתגבש ומעוצב בקלות. רך יחסית ונוח לעיבוד שבבי. לאלומיניום ברק עמום הנוצר בעקבות שכבה דקה של אלומיניום חמצני – אלומינה, המופיעה מיד בחשיפה לאוויר. האלומינה קשה ביותר, ואינה מתפוררת מגוף האלומיניום, ובכך מקנה לו עמידות לשיתוך.חסר תכונות מגנטיות. מוליך בצורה טובה חשמל וחום
  • היתוך (מתכת)– היתוך מתכת הוא חלק מתהליך הפקת מתכת, אשר מטרתו להפיק מתכת גולמית מעפרה. כך מתבצעת הפקת ברזל מתוך עפרת ברזל, נחושת מעפרת נחושת(אנ') ומתכות אחרות מתוך עפרותיהם. בתהליך ההיתוך נעשה שימוש בחום ובחומר כימי מחזר, בדרך כלל דלק שהוא מקור לפחמן כגון קוק, ובעבר פחם, כדי ליצור תגובת חיזור בעפרת המתכת. הפחמן נקשר כימית לחמצן שבעפרה ומותיר מתכת לא מחומצנת. הפחמן מתחמצן בשני שלבים, ראשית נוצר פחמן חד-חמצני ואחר כך פחמן דו-חמצני. כיוון שרוב עפרות המתכת אינן טהורות, לרוב יש צורך להשתמש אף בתלחים ("פלוקס")[1] (באנגלית: Flux), בדרך כלל חומרים המכילים סידן פחמתי כגון אבן גיר, כדי להסיר סיגים.
  • מתכות כבדות – מתכות כבדות הן כל היסודות בין נחושת לביסמוט שמשקלם הסגולי עולה על 4.0 גרם לסמ"ק. אורגניזמים חיים צריכים כמויות מזעריות של חלק מהמתכות האלו, ביניהן: קובלט, נחושת, מגנזיום, מוליבדן, ונדיום, אבץ וסטרונציום; אבל כמויות גבוהות של יסודות אלו הן רעילות לכל יצור חי. מתכות אחרות כמו קדמיום, כספית ועופרת אינן נחוצות כלל לקיומו של אורגניזם, וכאשר הן מצטברות בגופם של אורגניזמים רבים הן רעילות להם.

מצטרפים לדף הפייסבוק של מכניקה נט ונשארים מעודכנים כל הזמן‎

  •  מתכות מעבר– מתכות מעבר הן בדרך כלל בעלות צפיפות גבוהה וטמפרטורות התכה ורתיחה גבוהות. למתכות אלה גם כושר מתיחה נמוך.ישנן מספר תכונות נוספות המאפיינות את רוב מתכות המעבר:
    • יוצרות מסגים בינן לבין עצמן ועם מתכות אחרות.
    • הן יוצרות תרכובות צבעוניות, לפחות בחלק ממצבי החמצון. בליעת האור אפשרית בשל פיצול רמות הd בהשפעת שדה לא הומוגני שיוצרים ליגנדים סביב היון (בליעת הפוטון מעבירה אלקטרון מרמת d נמוכה לגבוהה) או בשל העברת מטען בין יון המתכת לליגנדים סביבו.
    • יש להן מספר מצבי חמצון שונים וכיוון שקליפה d אינה מלאה יווצרו גם תרכובות פאראמגנטיות.
    • הן משמשות כזרזים טובים.
    • צבען לרוב הוא אפור כחול בטמפרטורת החדר (פרט לנחושת ולזהב).
    • הן מוצקות בטמפרטורת החדר (פרט לכספית).
  • מתכת אצילה – מתכת אצילה היא מתכת העמידה בפני קורוזיה וחמצון, שלא כמו רוב המתכות. מתכות אלו הן יקרות יחסית, לרוב עקב נדירות הימצאותן בקרום כדור הארץ. המתכות האצילות הן:

 

  • סגסוגת סגסוגת, – היא ערבוב, בתמיסה או בתערובת, של שני יסודות או יותר, אשר לפחות אחד מהם הוא מתכת, וגם תוצאת הערבוב היא בעלת תכונות מתכתיות. החומר המתכתי הנוצר הוא לרוב בעל תכונות שונות באופן משמעותי מרכיביו.
  • פח – פח הוא מתכת שעובדה ליריעות דקות על ידי ריקוע או ערגול.
    הם מיוצרים ממגוון מתכות: פלדה, אלומיניום, בדיל ואבץ לצורכי בניין בתים, דקורציה של משטחים גדולים, וליצירת מכשירים לתעשייה ולבתי מגורים.
  • פח מגולוון –פח מגולוון הינו משטח מתכת דק העשוי מפלדה או ברזל שעבר תהליך של גלוון – ציפוי בשכבה דקה של אבץ חמצני לשם הגנה מפני קורוזיה.

 

פרסום
  • פלדה היא סגסוגת, המורכבת ברובה מן המתכת ברזל, ומכילה ריכוז נמוך של האל-מתכת פחמן (0.04%-‏2.25%).לעתים מוסיפים לסגסוגת הפלדה יסודות אחרים, כמו צורן, מגנזיום, מנגן, כרום וניקל. בעזרת שינוי של שיעורי תוספות אלה, אפשר להפיק סוגים שונים של פלדות בעלות תכונות מיוחדות, כמו: קשיות, גמישות, עמידות בפני חום ועוד. סוגיהּ השונים של הפלדה מצטיינים בחוזקה ובגמישות רבה.
  • פלדת אל-חלד פְּלָדַת אַל-חֶלֶד או פלדה בלתי מחלידה (פלב"מ) מוגדרת בתורת המתכות כסגסוגת ברזל אשר מכילה כרום בכמות של לפחות 10.5% ממשקלה. שמה ניתן לה בשל העובדה שהסגסוגת עמידה בפני חלודה ושִתּוּך (קורוזיה) מסוגים אחרים הרבה יותר מפלדה רגילה שהיא סגסוגת ברזל-פחמן. המילה נִירוֹסְטָה (קיצור ואיחוי המילים "פלדה בלתי מחלידה" בגרמנית Nichtrostender Stahl), שהפכה בישראל למילה נרדפת לפלדת אל-חלד,

מתכת אמורפי -בשנים האחרונות צץ סוג חדש של חומר, שלדברי מפתחיו משלב את החוזק של המתכות עם הגמישות ונוחות העיבוד של הפלסטיק. הממציאים צופים שהחומר הזה יוביל למהפכת החומרים הבאה. מדובר בתערובות של כמה מתכות היוצרות סגסוגות בעלות מבנה מוצק אמורפי המכונה בשם המסחרי, המעט מטעה, "מתכת-נוזלית"

פרסום
  רודיום היא מתכת ממשפחת הפלטינות. שמה מגיעה מהמילה היוונית 'רודון', שמשמעותה ורד – בשל צבעי המלח הוורודים שיוצאים בכרייתה של המתכת. הרודיום משמשת את תעשיית הרכב, כמפחיתה של פליטת מזהמים. זו מתכת שמזכירה כסף בצבעה, היא נוגדת חמצון וקורוזיה והיא מוליכה ברמה גבוהה.
Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

תגובה אחת

  1. היי הייתי מעוניין לקבל מידע על סוג מתכת 65m האם השחיקה והחוזק גבוהה המתכת נגררת על אדמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

חיתוך בסילון מים - טכנולוגיות וישומים
הרכבות מכאניות וחיווט מה הקשר ביניהם
ניקוי מחליפי חום
ניקוי תעשייתי - סוגים ושיטות
סוגי ציפוי מתכות והשימושים שלהם.
טיפול ותחזוקה של מכונת עיבוד שבבי
חיתוך בסילון מים - טכנולוגיות וישומים
הרכבות מכאניות וחיווט מה הקשר ביניהם
ניקוי מחליפי חום
ניקוי תעשייתי - סוגים ושיטות
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים