מחקר חדש מוכיח- מעוף דבורת הדבש יסייע בשכלול דרכי התעופה של מטוסים ללא טייס

מועצת הדבש: דבורת הדבש ממשיכה להדהים את עולם המחקר

המחקר הוצג בכנס דבורים והאבקה ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב

ביזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות

חוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד, אוסטרליה, חקרו את מעופה של הדבורה במטרה להבין את דפוסי התנהגותה, בזמן פניות באוויר ובסיבובים חדים במעופה וגילו כי ניתן ליצור מחדש את דפוסי הטיסה במז"לט ואף בטיסה אנושית, על סמך, דפוסי מעוף הדבורה- "התפניות האוויריות המדהימות של הדבורים ראויות לכבוד", אומרים חוקרי קווינסלנד.

פרסום

המחקר הוצג בכנס 'דבורים והאבקה' ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב, שהתקיים ביוזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות בקריה החקלאית בבית דגן. בכנס השתתפו חוקרים ומומחים מהארץ ומהעולם והתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים.

במסגרת המחקר, שהתפרסם החודש, בדקו החוקרים את כישורי התעופה של דבורת הדבש, והתמקדו בפניותיהן החדות של הדבורים באוויר, על מנת לחקור וללמוד האם ניתן ליישם את דרכי התעופה של הדבורים, לטובת כלי תחבורה אוויריים ויבשתיים. החוקרים חסמו באופן זמני את הגישה לכוורת וצילמו את התנהגות הדבורים, בעזרת מצלמות רגישות באיכות גבוהה, על מנת שיוכלו לבחון את מעופה של הדבורה בצורה המדויקת ביותר. הצילומים פוענחו והעלו כי כאשר הדבורה מתחילה פנייה חדה באוויר, היא מאיטה את מהירות תעופתה, מגבירה שוב את מהירותה בזמן היציאה מהפנייה ומצליחה לשמור על תאוצה צנטריפוגלית מתמדת בעיקר תוך כדי סיבוב, לא משנה עד כמה חדה היתה הפנייה, או באיזו מהירות עפה הדבורה.

כך בעצם מתגברת הדבורה על הכוח הצנטריפוגלי ש"זורק" אותה "החוצה" בזמן פנייה חדה. בנוסף, החוקרים שמו דגש על הצלחת הדבורה להימנע מהתנגשויות, בזמן שהכוורת חסומה והן אינן מצליחות להיכנס אליה.

החוקרים סיכמו כי ניתן לחקות את דפוס מעופה של דבורת הדבש בדפוסי הטיסה של כלי תחבורה אוויריים ואף יבשתיים, וליצור טיסה בטוחה בסיבובים חדים.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "הדבורה הקטנה ממשיכה להדהים את חוקרי העולם בחושיה המחודדים. ממצאי מחקר זה מסבירים את היכולות הגבוהות של הדבורים מעבר לאלו המוכרות לכולנו, מתחום ייצור הדבש והאבקת צמחים. לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים ומושקעים תקציבים רבים, הן בגילוי חושי הדבורה והן במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביקה החשובה ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתה בהאבקת צמחי החקלאות המייצרים מזון לאנושות והחי ולהצילה מהכחדה, עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם".

פרסום

כאמור, ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ- 14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מציין, כי 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופרים על ידי דבורים.

עוד השתתפו בכנס, שמוליק גרוס מנהל שה"מ, זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים בועז כנות, אבי לב נציג משפחת לב, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, חוקרים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד, במטרה להעלות את המודעות לחשיבותו של הענף ושמירתו.

מנתוני מועצת הדבש: בישראל ערך הייצור החקלאי הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל כיום 510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ, מתוכן 60,000 כוורות משמשות להאבקת גידולים חקלאיים.

Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

בעזרת מכ"ם ניתן לזהות לראשונה להקות של עופות גדולים ולמנוע תאונות עם כלי טי...

19 במרץ 2024

כרסום ספוג בCNC

3 במרץ 2024

ההטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה החכמה

17 בדצמבר 2023

יפן- נפלאות הטכנולוגיה של היום יום

1 בנובמבר 2023

הצמיג ששומר את הפלסטיק לעצמו

30 בספטמבר 2023

פתרון לתאונות הרבות בין כלי טיס לבעלי כנף, ע"י זיהוי בעזרת מכ"ם להקות של עו...
בעזרת מכ"ם ניתן לזהות לראשונה להקות של עופות גדולים ולמנוע תאונות עם כלי טי...

19 במרץ 2024

כרסום ספוג בCNC

3 במרץ 2024

ההטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה החכמה

17 בדצמבר 2023

יפן- נפלאות הטכנולוגיה של היום יום

1 בנובמבר 2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים