הרשימה האדומה של המפעלים בישראל

מי עשרת המפעלים הגרועים סביבתית בישראל? מדד ההשפעה הסביבתית 2017:

 

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את הרשימה האדומה של המפעלים בישראל: רותם אמפרט, בז"ן, פז אשדוד, כרמל אולפינים וגדיב בראש; מגמת העלייה בהיקף הפיקוח הסביבתי של המשרד הובילה לגידול באיתור ההפרות הנכללות במדד

 

פרסום

מדד ההשפעה הסביבתית מציג לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתיות * המדד בוחן את הסיכון הסביבתי מכ-40 חברות, כ-100 מפעלי תעשייה וקרוב ל-1,000 תחנות תדלוק ציבוריות *

 

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "המשרד להגנת הסביבה פועל להקטנת ההשפעה על הסביבה באמצעים שונים ומגוונים. מדד החברות המפורסם היום הוא כלי המאפשר לאזרחים ולמנהלי השקעות לקבל את התמונה האמיתית על ההשפעה הסביבתית של החברות ועל מידת הסיכון הסביבתי שאליו הציבור חשוף. מדד זה מפורסם כבר מספר שנים, ובעזרת שיתוף הפעולה של הציבור לנושא הוא כלי משמעותי לשיפור איכות הסביבה במדינת ישראל"

 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר: "אנחנו ממשיכים במגמת ההרחבה וההעמקה של הפיקוח לצד החמרת האכיפה, תוך שימוש בכל הכלים העומדים לרשותנו – וזאת כדי למנוע פגיעה בתושבים ובבריאותם. אנו קוראים לציבור ולמשקיעים להיעזר בנתוני המדד ולקחת בחשבון את ההתנהלות הסביבתית של החברות"

 

מדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה ל-2017 המתפרסם זו השנה השביעית, מספק את דירוג ההשפעה הסביבתית של חברות ומפעלים הנמצאים בבעלות ציבורית וממשלתית. המדד מספק לציבור מידע השוואתי ופשוט על הביצועים והסיכונים הסביבתיים של חברות ציבוריות בעלות השפעה סביבתית גדולה והמפעלים שבבעלותן. המדד בוחן לעומק את הסיכון הסביבתי של יותר מ-40 חברות, כ-100 מפעלים וכ-1,000 תחנות דלק.

 

במדד ניכרת המשך מגמת העלייה בפיקוח והאכיפה הסביבתית עם עלייה של 29% בהפרות המדורגות. מהמדד עולה, כי המפעל בעל ההשפעה הסביבתית הגדולה ביותר הוא רותם אמפרט נגב, בין השאר בשל אירוע הדליפה החמור לנחל אשלים בקיץ 2017 וכן הפרות נוספות שתועדו בפיקוח ואכיפה. אחריו "מככבים" בראש הרשימה האדומה: בז"ן, בית זיקוק פז אשדוד, מפעל כרמל אולפינים, מפעל גדיב, מפעל מגנזיום ים המלח, תחנת הכוח רוטנברג, מפעל נייר חדרה, מפעל טבע טק, ותחנת הכוח אורות רבין.

 

המדד הוא כלי ראשון מסוגו למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנעשה על ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה – הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה. על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.

 

כמו כן, מפורסם מדד חברות הדלק, כאשר זו השנה השנייה ברציפות בה סונול מדורגת כחברת הדלק בעלת ההשפעה הסביבתית הנמוכה ביותר בפער גדול מדור אלון, פז ודלק הנמצאות בראש עם השפעה סביבתית גדולה יותר. נמשכת מגמה חיובית של התקנת מערכות מישוב אדים מהדור החדש, אשר מקטינות את זיהום האוויר מתחנות הדלק, כאשר במרבית החברות (מלבד דור אלון) בכ-90% מתחנות הדלק כבר מותקנת מערכת למישוב אדים.

 

ממצאי המדד הבולטים:

  • בראש המדד נמצא מפעל רותם אמפרט נגב, עם עלייה של 49% בניקוד משנה שעברה, בשל הפרות סביבתיות ופליטות לסביבה, בין השאר כתוצאה מהדליפה של חומצה לנחל אשלים בקיץ שעבר. בשנת 2017 קרס קיר בבריכה במפעל והוביל לשפך מאסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים. בימים אלו מתנהלת חקירה פלילית נגד המפעל, וכן המדינה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בשל אירוע זה, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי. בנוסף, בשנת 2017 התקיימה אכיפה על חריגות בפליטות מארובות המפעל. אירועים נוספים כוללים הפרות תשתית בארובות המפעל, וכן אי עמידה בזמנים של הגשת מסמכים ודיווחים.
  • במקום השני דורג מפעל בז"ן – בתי זיקוק לנפט בחיפה, עם עלייה של 11% הנובעת בעיקר מהפרות שתועדו בפיקוח ואכיפה. ב-2017 המפעל הורשה בפלילים על הפרות של חריגות בפליטות לאוויר ושל תשתית ותפעול. למפעל הוצא צו מנהלי על חריגות בניטור הסביבתית של בנזן והוצאו התראות על חריגות מערכי הסף המותרים לפליטה לאוויר של מגוון מזהמים.
  • בעשיריה הפותחת של המדד נמצאים חמישה מפעלים בבעלות החברה לישראל: רותם אמפרט נגב (מקום 1), בז"ן (מקום 2), כרמל אולפינים (מקום 4), גדיב תעשיות פטרוכימיה (מקום 5), ומגנזיום ים המלח (מקום 6), עם שינויים קטנים בניקוד ביחס לשנה שעברה.
  • בשנת 2017 נרשמה עלייה של 29% באיתור הפרות סביבתיות במפעלים המדורגים במדד, כתוצאה מהגברה בפיקוח ובאכיפה של המשרד להגנת הסביבה על מפעלי התעשייה הגדולים.
  • כאשר מאחדים את החברות המדורגות לפי בעלויות, עולה כי 5 החברות בעלות הניקוד הגבוה ביותר, המעיד על הפוטנציאל הסביבתי הגבוה ביותר, הן: פז חברת נפט, כימיקלים לישראל, דור אלון אנרגיה, קבוצת דלק וחברת החשמל.
  • מבין חברות הדלק – סונול השיגה זו השנה השנייה ברציפות את הציון הסביבתי הטוב ביותר עם ההשפעה סביבתית הנמוכה ביותר של תחנות הדלק שלה.

 

פרסום

 

כנסו לראות מי עשרת המפעלים הגרועים סביבתית, עשרת המידרדרים ועשרת המשתפרים (2017 לעומת 2016):

 

  • דף המידע עם נתוני המדד על גבי מפה:

http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/BusinessLicensingIndustry/EnvironmentalRatingPublicCompanies/Pages/Environmental-Impact-Index2017.aspx

 

מרכיבי המדד:

  • ההשפעה הסביבתית של החברה – פליטות מזהמים לאוויר, ים, נחל, קרקע הזרמות שפכים, העברות פסולת, שימוש בחומרים מסוכנים, רגישות מיקום המפעל (קרבה לאוכלוסייה ומקורות מים).
  • פיקוח ואכיפה – הפרות של הוראות החוק והתקנות בנושאי הגנת הסביבה שהתגלו במסגרת פיקוח ואכיפה של המשרד להגנת הסביבה.
  • ניהול סביבתי – ניקוד חיובי עבור פעילות לשיפור הביצועים הסביבתיים שלא מכוח חובה על פי כל דין: קיומן של מערכות לניהול סביבתי, ביצוע התייעלות סביבתית, דיווח סביבתי וולונטרי.

 

Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

100 מיליון ₪ להאצת מחקר יישומי

21 במרץ 2024

מהפכה: תוך 10 שנים כל הצעצועים יהיו מחומרים ממוחזרים .

18 במרץ 2024

פארק עסקים בקרבת היישוב צורן שיכלול שימושי לוגיסטיקה, מסחר, תעסוקה, חוות שר...

14 במרץ 2024

סטארט-אפ חדש בתחום הבינה המלאכותית, שיתמקד בייעול של פיתוח תרופות חדשות.

12 במרץ 2024

הסטרטאפ FloFleet נעזר בדאסו סיסטמס לפריצת דרך בתחום פעולות חילוץ ובשמירה על...

12 במרץ 2024

SAP ישראל הכריזה על השותפים המצטיינים לשנת 2023 באירוע השותפים השנתי של החב...

12 במרץ 2024

100 מיליון ₪ להאצת מחקר יישומי

21 במרץ 2024

מהפכה: תוך 10 שנים כל הצעצועים יהיו מחומרים ממוחזרים .

18 במרץ 2024

פארק עסקים בקרבת היישוב צורן שיכלול שימושי לוגיסטיקה, מסחר, תעסוקה, חוות שר...

14 במרץ 2024

סטארט-אפ חדש בתחום הבינה המלאכותית, שיתמקד בייעול של פיתוח תרופות חדשות.

12 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים