מועצת רשות החדשנות אישרה תכנית להכשרה מהירה לתעשיית ההיי-טק בהיקף של 10 מיליון ש"ח

בשורה לרוצים להשתלב בעולם ההייטק הישראלי: תכנית חדשה ביוזמת רשות החדשנות תספק מסגרת לימודים חוץ-אקדמית אינטנסיבית לתקופת זמן של כחצי שנה עד שנה, בשילוב התנסות מעשית ובהיקף של משרה מלאה. אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "ההייטק משווע לכוח אדם איכותי, זה החסם המרכזי לתעשייה שהינה קטר צמיחה המשמעותי ביותר במשק – ותכנית זאת היא אחד הכלים שיתנו מענה בטווח הקצר לצורך הזה"

 

כמענה לצורך הגובר של המשק הישראלי במהנדסים ומתכנתים איכותיים, המתבטא בביקוש למפתחי תוכנה העולה פי 2.5 על ההיצע בשוק (נכון לאפריל 2017), אישרה מועצת רשות החדשנות תכנית חדשה של הזירה החברתית-ציבורית להכשרה מהירה של עובדים בתחום ההייטק. מטרת התכנית היא להוות מסלול כניסה אלטרנטיבי להייטק שיהיה ממוקד בצרכי השוק (רק מקצועות נדרשים שהוגדרו ע"י הוועדה), מהיר (עד 12 חודשי הכשרה), ויפנה לאוכלוסייה איכותית- אקדמאים בוגרי מדעים מדויקים שמעוניינים בהסבה לתחום התכנות.

 

פרסום

סיירות התכנות- Coding Bootcamps- הן טרנד עולמי של ממש, כאשר בארה"ב בשנת 2016, 70% מבוגרי התכנית השתלבו בתעשיית הייטק. מדובר בקורסים בחו"ל שעלותם נעה בין 15,000-30,000$, ואיכותם ידועה לטובה בקרב מעסיקים: בסקר Indeed שנערך בקרב 1,000 מעסיקי הייטק בארה"ב בשנת 2017, 84% מהם ציינו כי מבחינתם בוגרי קורסי סיירות התכנות הינם טובים באותה מידה או יותר מבוגרי מדעי המחשב באוניברסיטה. 80% מהבוגרים מרוצים מההכשרה שקיבלו (לפי סקר SwitchUp שבחן 1,000 בוגרי coding bootcamps בארה"ב בשנת 2016).

 

מודל הסיירות הישראלי החדש פותח בשיתוף פעולה של גורמי ממשלה ותעשייה, בהם משרד הכלכלה, רשות החדשנות, הממונה על תעסוקה במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, IATI (איגוד ההייטק) ובכירים מהמגזר העסקי.

 

המודל כולל מסלול מענקים תחרותי, אשר יתגמל גופי הכשרה לתכנות בגין בוגרים שלהם שהשתלבו בשכר גבוה בתפקידי פיתוח בהייטק. המסלול ישים דגש על שילוב אוכלוסיות מגוונות בהייטק, בהתאם למדרג הבא: מודל התמרוץ הבסיסי יחשב את הפער בין המשכורת של הבוגר ששולב 15 חודשים לאחר סיום ההכשרה לבין 14 אלף שקל, ויכפיל אותו ב-8. מדובר בתמריץ אשר מיועד להרחבת פעילות הן של גופים קיימים והן של שחקנים חדשים מהארץ ומחו"ל.

 

מסגרות ההכשרה הן שינהלו את תהליך הקבלה בפועל ויחליטו על תנאי הקבלה- זאת במסגרת המכסות הבאות שנועדו להבטיח את איכות הבוגרים: לפחות 50% מהלומדים צריכים להיות בעלי תואר אקדמי במדעים, ורק עד 25% מהם בוגרי מדעי המחשב או הנדסה. כאשר הבוגר הוא בוגרת – המכפיל הזה הוא פי 10, ובמקרה של חרדים או ערבים הוא פי 12. היעד הוא לספק 250 עובדים חדשים כבר בתום השנה הראשונה, ולהגיע ל-450 עובדים חדשים בשנה השלישית.

 

בכדי לעודד רישום אוכלוסיות מגוונות יותר להכשרה, מסגרות יכולות לבחור להעניק מלגות מחיה במקרה הצורך. המענקים שיועברו לחברות ע"י רשות החדשנות יאפשרו להן לשלם מלגות קיום נוספות או להרחיב את היקף המלגות הקיימות. נעמי קריגר כרמי, ראש הזירה החברתית-ציבורית ברשות החדשנות, מדגישה כי "מחד, לחברות תהיה יד חופשית בקביעת המודל העסקי שלהם במטרה למשוך את הסטודנטים האיכותיים ביותר, ומאידך- רשות החדשנות תספק פיקוח כדי להבטיח את מבחן התוצאה- השמה איכותית של כוח אדם איכותי. כך, יתבצע פיקוח על איכות ההכשרה ע"י מומחים מהתעשייה אשר ישולבו כנציגי ציבור בוועדת המחקר, ויבחנו את המסגרות על פי תכני ההכשרה והרלוונטיות שלהם לתעשיית ההייטק, מבחני המיון ותנאי הקבלה, דרישות הגמר, סגל ההוראה וההדרכה ומידת שיתוף הפעולה עם תעשיית ההייטק על איכות ההכשרה".

 

נכון לחודש מאי השנה, בשוק קיימות 7,127 משרות פנויות, בעיקר של מהנדסים ומתכנתים. מכאן כי תוכנית ההכשרה הנוכחית תהווה מענה ראשון לצורך בהגדלת כוח האדם המיומן בהייטק שהציבה בפניה הממשלה בינואר השנה (במסגרת החלטה 2292), והוא אף ילווה בהמשך גם בתוכניות ארוכות-טווח, כמו הבאת כוח אדם מיומן מחו"ל ועוד.

 

קריגר כרמי מסכמת כי: "רוב מסגרות ההכשרה למתכנתים ומהנדסים כוללות לימודים מלאים ואינטנסיביים. מסלול סיירות התכנות החדש משמש למעשה מחויבות שדומה ללימודים אקדמיים- רק בפרק זמן יותר קצר. מדובר בהזדמנות לבוגרי מדעים מדויקים לשדרג משמעותית את שכרם בפרק זמן קצר, בין אם מדובר באנשים שלא עבדו כלל בתחום ההייטק, או באנשים שעבדו במקצועות אחרים ולא ממשים את מלוא יכולת ההשתכרות שלהם. עבור התעשייה מדובר בבשורה של ממש – כוח אדם איכותי אשר יהיה זמין בעתיד הנראה לעין".

 

פרסום

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן בירך על המסלול החדש ואמר כי: "החלטת הממשלה בשנה האחרונה לעלות באופן משמעותי את תקצוב המכללות הטכנולוגיות, וכן את התקצוב באוניברסיטאות לטובת הגדלת כוח אדם לתעשייה תיתן את פרותיה בעוד כשנתיים. ההחלטה האמורה תסייע לתת פתרונות לטווח הקצר, זאת על רקע השפל ברמת האבטלה והמחסור בעובדים בתעשייה וההייטק".

 

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, ציין כי: "מסלול ההטבה שאישרה היום מועצת רשות החדשנות הינו צעד חשוב להגדלת כמות המשתתפים בתעשיות עתירות הידע. המסלול מעודד יצירתן של "דלתות" נוספות, בנוסף ללימודים אקדמיים, לכניסה לעולם ההייטק. כפי שהראה בסקירתו השבועית הכלכלן הראשי של משרד האוצר – לימודי תכנות הם מנוע חשוב לניידות חברתית ומאפשרים לאנשים מכל רקע ליהנות משכר גבוה בסביבה חדשנית ומאתגרת. אנחנו מעודדים את אלה הרואים עצמם מתאימים למסלול קריירה כזה, לבדוק את האפשרויות להסבת מקצוע לתחום ההייטק.

 

"לראשונה", מוסיף אהרון, "אנחנו מפעילים מודל תוצאתי שיהווה תמריץ אמיתי לשלב את בוגרי ההכשרות הללו בחברות עתירות ידע. החידוש כאן הוא נושא ההכוונה והיכולת של הממשלה, על גופיה השונים, להביט על צרכי השוק ולנסות לסייע בכלים ממשלתיים לנתב אנשים למקצועות נדרשים עם כושר השתכרות גבוה. המודל נותן מענה כפול:  זה אחד הכלים העשויים לסייע לבעיית המחסור בכוח אדם מיומן תוך הכוונת אנשים איכותיים לעיסוקים שישפרו את מעמדם הסוציואקונומי. ההייטק משווע לכוח אדם איכותי, זה החסם המרכזי לתעשייה שהינה קטר צמיחה המשמעותי ביותר במשק – תכנית זאת היא אחד הכלים שיתנו מענה בטווח הקצר לצורך הזה".

 

קול קורא ראשון לגופים מכשירים מיועד לצאת בסתיו 2017.

Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

100 מיליון ₪ להאצת מחקר יישומי

21 במרץ 2024

מהפכה: תוך 10 שנים כל הצעצועים יהיו מחומרים ממוחזרים .

18 במרץ 2024

פארק עסקים בקרבת היישוב צורן שיכלול שימושי לוגיסטיקה, מסחר, תעסוקה, חוות שר...

14 במרץ 2024

סטארט-אפ חדש בתחום הבינה המלאכותית, שיתמקד בייעול של פיתוח תרופות חדשות.

12 במרץ 2024

הסטרטאפ FloFleet נעזר בדאסו סיסטמס לפריצת דרך בתחום פעולות חילוץ ובשמירה על...

12 במרץ 2024

SAP ישראל הכריזה על השותפים המצטיינים לשנת 2023 באירוע השותפים השנתי של החב...

12 במרץ 2024

100 מיליון ₪ להאצת מחקר יישומי

21 במרץ 2024

מהפכה: תוך 10 שנים כל הצעצועים יהיו מחומרים ממוחזרים .

18 במרץ 2024

פארק עסקים בקרבת היישוב צורן שיכלול שימושי לוגיסטיקה, מסחר, תעסוקה, חוות שר...

14 במרץ 2024

סטארט-אפ חדש בתחום הבינה המלאכותית, שיתמקד בייעול של פיתוח תרופות חדשות.

12 במרץ 2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים