מה זה עופרת?

עופרת היא מתכת המלווה את האנושות כבר אלפי שנים. צבעה אפרפר, היא רכה ונוחה לעיבוד: העופרת  ניתכת כבר ב 327 מעלות – מה שאומר שאפילו להבה של נר יכולה להתיך אותה. העופרת היא מתכת צפופה יותר מרוב החומרים בטבע: ליטר עופרת הוא בעל מסה של יותר מ-11.3 ק"ג!

הסימול הכימי של העופרת, Pb נובע משמה הלטיני plumbum, וממנו התפתחה המילה שרברב plumber ודומותיה בלשונות רבות. אכן העופרת שימשה ומשמשת שנים רבות לצרכי שרברבות בהם ייצור צינורות והלחמות.

לעופרת שימושים רבים מאוד, החל ממשקולות (כמו משקולות האיזון הקטנות שנמצאות על גלגלי מכוניות), דרך ייצור צבעים, מצברים, אמצעי הגנה מקרינה רדיואקטיבית, תעשיית הדפוס ועוד.

מדוע העופרת רעילה?

כשהעופרת חודרת לגוף היא משבשת פעילותם של אנזימים רבים, וכתוצאה מכך את פעילות הגוף עצמו. רבים מהאנזימים מכילים כמויות קטנות של יוני מתכת, כמו ברזל, נחושת ומנגן. העופרת מחליפה את היונים המתכתיים הטבעיים שקיימים באנזימים, וכך משבשת או הורסת כליל את פעילותם. מכיוון שאנזימים מעורבים כמעט בכל תהליך ביוכימי בגוף, הרעלת עופרת משבשת מערכות רבות. בין השאר נפגעות מהרעלת עופרת מערכת העצבים (כולל ירידה במנת המשכל, עלייה במחלות נפש ובמחלות עצביות), מערכת השרירים, מערכת החיסון, הכליות, הלב, הפריון, השמיעה ועוד.

פרסום

הרעלת עופרת אפשרית בשתי צורות: חשיפה חדה לכמות גדולה של עופרת הנכנסת לגוף (הרעלה אקוטית) וחשיפה מתמשכת לכמויות קטנות של עופרת (הרעלה כרונית). חלק מהנזק שנגרם עקב הרעלת עופרת הוא הפיך – כלומר הגוף מצליח להשתקם ברגע שהחשיפה לעופרת נפסקת, וחלק מהנזק הוא בלתי הפיך, כמו נזקים למערכת העצבים.

פרסום

עקב כך מדינות רבות חוקקו חוקים ותקנות שנועדו לצמצם את החשיפה לעופרת – למשל איסור על שימוש בצבעים המכילים עופרת בצעצועים, איסור על שימוש בתוספי דלק המכילים עופרת (חלקיקי  העופרת נפלטים לאוויר בעת שריפת הדלק) ועוד. כמו כן נקבעו תקנות חמורות להימצאות עופרת במקורות מזון ובמי שתייה. עם השנים, ועם גילוי הבעיות בחשיפה ארוכת שנים לעופרת הורידו עוד ועוד את הסף המותר, עד 10 חלקים למיליארד עופרת (10 מיקרוגרם בליטר מים).

מאקו

Print Friendly, PDF & Email

פה יבוא באנר

תודה שאתם מבקרים בפורטל "טכנו נט". טכנו נט נט היינו פורטל מקצועי ומקיף לתחום הטכנולוגיה והתעשייה באתר תוכלו למצוא אינפורמציה מקצועית שחשובה לכם ומאגר ספקים גדול מתחום המתכת,פלסטיק, זיווד ואריזה, הייטק, אוצומציה וסייבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

חיתוך בסילון מים - טכנולוגיות וישומים
הרכבות מכאניות וחיווט מה הקשר ביניהם
ניקוי מחליפי חום
ניקוי תעשייתי - סוגים ושיטות
סוגי ציפוי מתכות והשימושים שלהם.
טיפול ותחזוקה של מכונת עיבוד שבבי
חיתוך בסילון מים - טכנולוגיות וישומים
הרכבות מכאניות וחיווט מה הקשר ביניהם
ניקוי מחליפי חום
ניקוי תעשייתי - סוגים ושיטות
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

כדי להיות תמיד מעודכנים